Αυξήθηκαν οι εξαγωγές στη Β. Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρίσης

Τετάρτη, Οκτωβρίου 19, 2016

Χαμηλότερα σε σχέση με το σύνολο της χώρας κινήθηκε η περιοχή της Βόρειας Ελλάδας σε ό,τι αφορά την πορεία των εξαγωγών στην πενταετία 2011-2015, καθώς οι περιφέρειες κεντρικής και δυτικής Μακεδονίας, ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και Ηπείρου κατόρθωσαν μεν -ώς συνολο- να διατηρήσουν σε θετικό έδαφος την εξαγωγική επίδοσή τους, αλλά υστερούν αισθητά σε σχέση με τη συνολική εικόνα της χώρας. 

Αναλυτικότερα, στο διάστημα 2011-2015, οι εξαγωγές στις τέσσερις περιφέρειες αυξήθηκαν οριακά, κατά μόλις 0,09%, και διαμορφώθηκαν συνολικά στα 5,45  εκατ. ευρώ πέρυσι, έναντι 5,40 εκατ. στην αρχή της περιόδου, τη στιγμή που η χώρα "κινήθηκε" στην ίδια χρονική περίοδο με ρυθμό 6%. Πάντως, πέρυσι σημειώθηκε γενικότερη κόπωση στις ελληνικές εξαγωγές, με τη χώρα να καταγράφει πτώση 5% σε σχέση με το 2014 και τις περισσότερες από τις βορειοελλαδικές περιφέρειες να ακολουθούν ...κατά πόδας.

Τα παραπάνω προκύπτουν από την επεξεργασία στοιχείων, που παρουσίασε σήμερα η διοίκηση του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), στο πλαίσιο της μελέτης«Χαρτογράφηση της εξαγωγικής δραστηριότητας της Ελλάδας, ανά περιφέρεια και ανά νομό» που καταρτίζει κάθε χρόνο την τελευταία δεκαετία το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ. Οι παράγοντες που προκαλούν αυτή την υστέρηση είναι -όπως προέκυψε από δηλώσεις του προέδρου του ΣΕΒΕ, δρος Κυριάκου Λουφάκη- πολλοί: η μεγάλη έκθεση της Βόρειας Ελλάδας στις αγορές των Βαλκανίων, όπου οι ελληνικές επιχειρήσεις έχασαν τα τελευταία χρόνια μερίδια, η πιο εκτεταμένη (από ό,τι σε άλλες περιοχές της χώρας) αποβιομηχάνιση, αλλά και η καθίζηση του κλάδου της κλωστοϋφαντουργίας, που κάποτε τροφοδοτούσε τις τοπικές οικονομίες με υψηλούς τζίρους (το φαινόμενο μπορεί μεν ν’ αφορά κατά κύριο λόγο τη Βόρεια Ελλάδα, όπου ο κλάδος είχε αυξημένη παρουσία, αλλά σε μικρότερο βαθμό αποτυπώνεται και συνολικά στη χώρα, αφού οι εξαγωγές κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης, μειώθηκαν στις δέκα από τις 13 περιφέρειες). 

Από τη μελέτη προκύπτει ακόμη -συνολικά για τη χώρα- το συμπέρασμα ότι ο κλάδος των τροφίμων-ποτών («πρωταθλητής» για το 2015 αφού οι εξαγωγές του αυξήθηκαν σε 11 από τις 13 περιφέρειες συγκριτικά με το  2014) παραμένει ένας από εκείνους στους οποίους οι Ελληνες εξαγωγείς πρέπει να ποντάρουν και στα επόμενα χρόνια, ενώ καλές επιδόσεις έχουν και τα χημικά-πλαστικά. 

«Η δεύτερη τάση που διεφάνη για την πενταετία είναι ότι οι εξαγωγές στις γειτονικές της Ελλάδας χώρες είναι στάσιμες έως και μειούμενες. Ενδεχομένως δεν εκμεταλλευτήκαμε σωστά τα εργαλεία που είχαμε στη διάθεσή μας. Για παράδειγμα, γιατί θεωρούσαμε σχεδόν “δική μας” αγορά τα Βαλκάνια; Το αποτέλεσμα αυτών των επιλογών ήταν ότι στη διάρκεια της κρίσης στην Ελλάδα κι ενώ η πίτα στην περιοχή αυξήθηκε με την άνοδο της κατανάλωσης στις χώρες αυτές, εμείς μείναμε στάσιμοι»  σημείωσε ο δρ Λουφάκης, ενώ πρόσθεσε ότι οι αγορές στις οποίες οι εξαγωγείς της Κεντρικής Μακεδονίας πρέπει επίσης να εστιάσουν τις προσπάθειές τους είναι η Γερμανία και γενικά η δυτική Ευρώπη, καθώς και οι ΗΠΑ.
seleo.gr

Κοινοποίηση

Δείτε επίσης