Header Ads

novamed

Οι ανατιμήσεις στα καύσιμα στέλνουν τους οδηγούς στη Βουλγαρία λένε οι πρατηριούχοι


Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ στον «Χ»: «Να ληφθούν μέτρα για τις παραμεθόριες περιοχές»

Ένα βήμα πιο κοντά στη Βουλγαρία και τα εκεί πρατήρια υγρών καυσίμων είναι πλέον οι ιδιοκτήτες οχημάτων στη Ροδόπη, μετά και τις νέες ανατιμήσεις στις οποίες υποβλήθηκαν οι τιμές των καυσίμων. Αυτή είναι η εκτίμηση που καταθέτει στον «Χ» ο κος Μάρκος Γραμμενίδης που διατηρεί πρατήριο υγρών καυσίμων στην Κομοτηνή και κλήθηκε να σχολιάσει τις νέες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. 

Ως γνωστόν, το 2017 έφερε μαζί του αυξήσεις σε μία σειρά προϊόντων και υπηρεσιών, μεταξύ των οποίων και τα καύσιμα. Στην αύξηση της τιμής τους δε, συνετέλεσε και η αύξηση της τιμής του αργού πετρελαίου διεθνώς, η οποία εδώ και ένα μήνα κινείται σταθερά ανοδικά. 

Τα καύσιμα που επηρεάστηκαν σημαντικά από τις νέες αυξήσεις είναι η αμόλυβδη βενζίνη, το πετρέλαιο κίνησης και το υγραέριο. Για το Νομό Ροδόπης μιλώντας πάντα, η αμόλυβδη και το πετρέλαιο αυξήθηκαν κατά 10 λεπτά του ευρώ περίπου και το φυσικό αέριο κατά 4. Ωστόσο, επειδή οι αυξήσεις υπολογίζονται χωρίς τον ΦΠΑ, όταν προστεθεί και αυτός, τότε μιλάμε για αύξηση επιπλέον 2 λεπτών. 

«Ο κόσμος ήδη παρατήρησε τις αυξήσεις και κυρίως οι ιδιοκτήτες των πετρελαιοκίνητων οχημάτων» λέει ο κος Γραμμενίδης, ο οποίος σημειώνει ακόμη ότι η ανατίμηση ήταν αναγκαστική και μη απορροφήσιμη από τους πρατηριούχους. 

Μετά και τις νέες αυξήσεις η ανησυχία διαρροής πελατών προς τη Βουλγαρία εντείνεται στους κόλπους των πρατηριούχων. «Λογικά, θα αυξηθούν αυτοί που πάνε για βενζίνη στη Βουλγαρία. Και κυρίως αυτοί που έχουν πετρελαιοκίνητα οχήματα. Μέχρι τώρα η τιμή του πετρελαίου δεν έχει μεγάλη διαφορά σε σχέση με τη Βουλγαρία, αλλά τώρα με την ανατίμηση η ψαλίδα άνοιξε» λέει ο κος Γραμμενίδης και εκτιμά ότι οι πελάτες που θα χάσουν ο ίδιος και οι συνάδελφοι του δεν θα είναι ιδιοκτήτες επαγγελματικών οχημάτων, αλλά κυρίως ιδιώτες. 

Όπως και να ‘χει όμως, η διαρροή αναμένεται να είναι σημαντική και το γεγονός αυτό ήδη προβληματίζει τους επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι όμως έχουν πολύ στενά περιθώρια απορρόφησης των αυξήσεων, όπως εξηγεί ο κος Γραμμενίδης. Επομένως, το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να ανεβάζουν τις τιμές στο λιγότερο που μπορούν. Άλλωστε είναι γνωστό ότι εδώ και καιρό πολλοί Ροδοπίτες γεμίζουν τα ρεζερβουάρ τους στη γείτονα χώρα και τώρα θα αυξηθούν έτι περισσότερο. Ωστόσο, αυτή είναι μία απώλεια πελατών, που οι βενζινοπώλες δεν μπορούν να ανασχέσουν μόνοι τους ει μη μόνον αν υπάρξει κεντρικός σχεδιασμός. 

Οι τιμές στο Νομό Ροδόπης 
Με μία περιήγηση στο Παρατηρητήριο τιμών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης αυτό που διαπιστώνει κανείς «χονδρικά» είναι ότι στο Νομό Ροδόπης η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων πωλείται κατά μέσο όρο γύρω στο 1.470 ευρώ το λίτρο, το πετρέλαιο κίνησης στο 1,3 ευρώ το λίτρο και το υγραέριο κίνησης στο 0.740 ευρώ το λίτρο. 

Αξίζει όμως να δούμε τις διακυμάνσεις, έτσι όπως τις καταγράφει το παρατηρητήριο και έχουν ως εξής: Η φθηνότερη τιμή αμόλυβδης βενζίνης στο Νομό Ροδόπης χθες 3 Ιανουαρίου ήταν 1.464 ευρώ το λίτρο και η ακριβότερη 1.640 ευρώ / λίτρο. 
Αντίστοιχα για το πετρέλαιο κίνησης: η χαμηλότερη τιμή ήταν 1.127  ευρώ το λίτρο και η υψηλότερη 1.363 ευρώ το λίτρο. 
Για το υγραέριο, τέλος, οι τιμές είναι: 0,729 ευρώ το λίτρο η χαμηλότερη και 0,870 ευρώ το λίτρο η υψηλότερη. 

ΠΟΠΕΚ: Μέσα σε οκτώ χρόνια έκλεισαν 2.000 πρατήρια
Τις αυξήσεις στα καύσιμα καταδικάζει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ο πρόεδρος της οποίας μίλησε στον «Χ».  Ο κος Γιώργος Ασμάτογλου απέδωσε κατ’ αρχήν μία από τις αιτίες της αύξησης της τιμής των καυσίμων στις εξελίξεις της διεθνούς αγοράς πετρελαίου, ωστόσο αυτή η κατάσταση σε συνδυασμό με την εν Ελλάδι φορολογία, δημιουργεί την κατάσταση που όλοι βλέπουμε. 

Ο κος Ασμάτογλου θεωρεί πιθανό να σπάσει και το φράγμα των 2 ευρώ ανά λίτρο, αν αυτή η ανοδική πορεία των τιμών δεν σταματήσει με κάποιο τρόπο. Το «2 ευρώ» βέβαια, αφορά κυρίως τα νησιά, αλλά και στην ηπειρωτική Ελλάδα η μέση τιμή της αμόλυβδης είναι ήδη στο 1.5 ευρώ/λίτρο.

«Το ζήτημα είναι ότι εμείς ως πρατηριούχοι δεν μπορούμε να απορροφήσουμε τις αυξήσεις» λέει ο πρόεδρος. «Δουλεύουμε πλέον με κέρδος 4-5 λεπτά το λίτρο και είμαστε με την πλάτη στον τοίχο. Επίσης, μη νομίζετε ότι τα πρατήρια καυσίμων δεν έπεσαν θύματα της κρίσης. Τα τελευταία οκτώ χρόνια έχουν κλείσει 2.000 πρατήρια σε όλη τη χώρα» σημειώνει ο κος Ασμάτογλου δίνοντας έτσι μία αδρή περιγραφή της κατάστασης που επικρατεί στον κλάδο που εκπροσωπεί. 

«Οι αυξήσεις των τιμών βοηθούν το λαθρεμπόριο των καυσίμων»
Πάγια θέση της ΠΟΠΕΚ είναι ότι επειδή η Ελλάδα συνορεύει με χώρες στις οποίες τα καύσιμα πωλούνται σε πολύ χαμηλές τιμές, όσο αυτές αυξάνονται εντός των τειχών, τόσο μεγαλώνει ο κίνδυνος του λαθρεμπορίου που έχει φυσικά πολλές προεκτάσεις με βασική βέβαια τη σημαντική απώλεια εσόδων από πλευράς του κράτους. 

Από την άλλη πλευρά βέβαια και ο κος Ασμάτογλου παρατηρεί ότι «κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει στον κάτοικο της Κομοτηνής να γεμίσει το ρεζερβουάρ του στη Βουλγαρία ή στον κάτοικο της Φλώρινας να μην πάει στα Σκόπια», όπως λέει χαρακτηριστικά. Αλλά, η ίδια η ΠΟΠΕΚ έχει καταρτίσει σχέδιο το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως δέλεαρ στους Έλληνες ιδιοκτήτες οχημάτων προκειμένου να προτιμούν την εντόπια αγορά. 

Η πρόταση της ΠΟΠΕΚ λέει ότι θα μπορούσε η απόδειξη από τα πρατήρια καυσίμων με ελληνικό ΑΦΜ να εκπίπτει εξ ολοκλήρου στη φορολογική δήλωση, παρόλα αυτά όπως όλοι ξέρουμε κάτι τέτοιο δεν έχει υιοθετηθεί. 

Η ΠΟΠΕΚ πάντως ισχυρίζεται διά του πρόεδρου της ότι με αυτό το μέτρο, το ελληνικό δημόσιο θα κερδίσει πολλά περισσότερα από όσα νομίζει ότι θα χάσει. 

ΓΕΜΑΤΑ ΤΑ ΤΕΦΤΕΡΙΑ ΤΩΝ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΓΙΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ  
Εν τω μεταξύ, ικανοποιητικά (δεδομένων πάντα των συνθηκών - οικονομικών και μη) κινείται η αγορά του πετρελαίου θέρμανσης. Η τιμή του κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 95 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο και οι πρατηριούχοι δηλώνουν ότι φέτος υπάρχει αρκετή κίνηση.
«Βέβαια, οι παραγγελίες φέτος γίνονται σε ευρώ» λέει ο κος Μάρκος Γραμμενίδης και εξηγεί: «Δηλαδή μας λένε: ‘φέρε μου πετρέλαιο για 200 ευρώ, για 300 ευρώ κλπ’». Φυσικά οι πρατηριούχοι ανταποκρίνονται και σε αυτού του είδους τα αιτήματα, ωστόσο παρατηρούν ότι μπορεί οι παραγγελίες να είναι πολλές, αλλά οι ποσότητες που ζητούν οι πελάτες είναι μικρές. «Για παράδειγμα τα 500 λίτρα είναι πλέον μία μεγάλη παραγγελία» λέει ο κος Γραμμενίδης για να δώσει μία τάξη μεγέθους της κατάστασης που επικρατεί. 

Από την άλλη πλευρά συνεχίζει να λειτουργεί και το λεγόμενο «τεφτέρι» στο οποίο οι πρατηριούχοι γράφουν τις επί πιστώσει παραγγελίες τους. «Δίνουμε και επί πιστώσει» λέει ο κος Γραμμενίδης «αλλά, φυσικά με προσοχή. Εντάξει κάπου σε πιάνει και το φιλότιμο, κάποιοι πελάτες είναι χρόνια γνωστοί και τους εξυπηρετούμε, αλλά πρέπει να ξέρουν όλοι ότι κι εμείς έχουμε μικρά περιθώρια για να κάνουμε διευκολύνσεις». 

Πάντως ένας από τους βασικότερους λόγους που έδωσαν ώθηση στην αύξηση των παραγγελιών ήταν και το τσουχτερό κρύο που επικράτησε τις τελευταίες ημέρες στη Ροδόπη, αλλά και γενικότερα ο «κρύος» χειμώνας που διανύουμε αφού οι θερμοκρασίες είναι πολύ χαμηλότερες σε σχέση με άλλες χρονιές του πρόσφατου παρελθόντος. 
Από το Blogger.