Page Nav

HIDE

Grid

LIST_STYLE

Classic Header

{fbt_classic_header}

Header Ad

Τιτλοι Ειδησεων:

latest

Δρομέας υγείας: Τι πρέπει να προσέχει

Γράφει ο Γιώργος Ματζαρίδης Τα τελευταία χρόνια το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων έχει γίνει trend, με όλο και περισσότερους ανθρώπους, όλων των...

Δρομέας υγείας: Τι πρέπει να προσέχει

Γράφει ο Γιώργος Ματζαρίδης

Τα τελευταία χρόνια το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων έχει γίνει trend, με όλο και περισσότερους ανθρώπους, όλων των ηλικιών να ασχολούνται με αυτό, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που μέσω του τρεξίματος κατάφεραν να αφήσουν πίσω τους έναν ανθυγιεινό τρόπο ζωής, να απαλλαχθούν από περιττά κιλά και να καταφέρουν να βελτιώσουν τη φυσική τους κατάσταση. Τελικά τι είναι όμως αυτές οι μεγάλες αποστάσεις, είναι άραγε αυτοί οι μαραθώνιοι που βλέπουμε στην τηλεόραση ή μήπως εκείνη η διοργάνωση που γίνεται κάθε φθινόπωρο στην πόλη μας και για δύο μέρες παραλύει όλο το κέντρο ;

Όταν αναφερόμαστε στον όρο μεγάλες αποστάσεις εννοούμε όλες τις αποστάσεις από 2000μ. και πάνω είτε αυτές λαμβάνουν χώρα σε εξωτερικό χώρο, είτε σε κάποιο στάδιο. Παρόλα αυτά, οι άνθρωποι που ασχολούνται με το τρέξιμο ως χόμπι και είναι ενήλικοι, συνήθως  συμμετάσχουν σε λαϊκούς αγώνες, οι οποίοι συνήθως διεξάγονται εκτός σταδίου σε δημόσιο δρόμο. Στο δρόμο λοιπόν διεξάγονται και οι περισσότερες διοργανώσεις στις οποίες είναι ελεύθερη η συμμετοχή σε όλους, συμπληρώνοντας μόνο μία υπεύθυνη δήλωση και συνήθως καταβάλλοντας ένα μικρό ποσό, ώστε να καλυφθούν τα έξοδα της διοργάνωσης. Οι αποστάσεις ποικίλουν με τα 5χλμ. 10χλμ. 21,1χλμ. και 42,2 χλμ. να είναι η συνηθέστερες αποστάσεις.

Αρχικά να πω ένα τεράστιο μπράβο σε όλους τους ανθρώπους που ασχολούνται με το τρέξιμο, που αγνοώντας την πίεση της καθημερινότητας αποφασίζουν να ασχοληθούν με το τρέξιμο και την γυμναστική, να κάνουν τις προπονήσεις τους, να θέσουν τους στόχους τους και να τρέξουν με στόχο πρώτα τον τερματισμό και μετά γιατί όχι και την επίδοση, η οποία είναι απαραίτητη, ώστε να τονωθεί το ενδιαφέρον και να συνεχίσουν την ακάθεκτοι προσπάθειά τους. Επίσης ένα τεράστιο μπράβο στους ανθρώπους που παρότι είναι άνω των 40, συνεχίζουν τον αγώνα τους και καταφέρνουν να περάσουν την γραμμή του τερματισμού σε αποστάσεις και χρόνους που πολλές φορές φαντάζουν άπιαστες, ακόμα και για ορισμένους πολύ νεότερους τους. Ας αποτελέσουν παράδειγμα για ΌΛΟΥΣ μας. 

Κάπου εδώ όμως θα ήθελα να σταθώ σε ορισμένα πράγματα που κατά την γνώμη μου πρέπει να προσέχει ένας δρομέας υγείας, ώστε να συνεχίσει να ασχολείται με αυτό που του αρέσει, παραμένοντας υγιής σε σωματικό και ψυχικό επίπεδο. Καταρχάς καλό θα ήταν να κατανοήσει από την αρχή τους λόγους για τους οποίους είναι δρομέας. Υγεία, ευχαρίστηση και χαρά. Θεωρώ πως είναι το τρίπτυχο της επιτυχίας για έναν ασκούμενο αυτού του είδους. Η υγεία θα προέλθει μέσα από την άσκηση, ενώ η χαρά και η ευχαρίστηση, μέσα από την προπόνηση που σημαίνει απόδραση από την ρουτίνα της καθημερινότητας, αλλά και τους αγώνες, όπου ο τερματισμός σε πρώτη φάση και η επίδοση σε δεύτερη, παίζουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο. Επίσης, χαρά και ευχαρίστηση μπορούν να προσφέρουν και οι γνωριμίες με ανθρώπους από πολλά και διαφορετικά μέρη της Ελλάδος, αλλά και με ανθρώπους από όλη υφήλιο, εάν μιλάμε για διεθνείς αγώνες. 

Δρομέας υγείας: Τι πρέπει να προσέχει

Για να επιτευχθούν όμως τα παραπάνω, ο δρομέας θα πρέπει να κατανοήσει κάτι πολύ βασικό, ότι το τρέξιμο γι’ αυτόν είναι χόμπι, ΟΧΙ επάγγελμα και ούτε πρόκειται να γίνει. Επίσης, η προπόνησή του καλό θα ήταν να σχεδιάζεται από κάποιον γυμναστή ή προπονητή και να περιλαμβάνει οπωσδήποτε εκτός από το δρομικό κομμάτι και ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης προς αποφυγή δυσμενών καταστάσεων. Τα παπούτσια κρίνεται αναγκαίο να επιλέγονται προσεκτικά (χωρίς όμως να γίνονται υπερβολές), όπως και το τερέν όπου θα λαμβάνουν χώρα οι προπονήσεις. Κάπου εδώ να σημειωθεί πως ένα τερέν αναλόγως την προπόνηση, την εποχή και τις καιρικές συνθήκες μεταβάλλεται από κατάλληλο σε μη και το αντίθετο, επομένως κρίνεται απαραίτητο να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Ακόμα, ο σχεδιασμός του αγωνιστικού πλάνου θα πρέπει να γίνεται με σύνεση, καθώς οι πολύ μεγάλες διαδρομές για τις οποίες το σώμα δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένο και οι απανωτοί αγώνες, χωρίς την απαιτούμενη περίοδο αποκατάστασης είναι ικανοί να προκαλέσουν σοβαρούς και χρόνιους τραυματισμούς. 

Ας μην ξεχνάμε, πως ο δρόμος… είναι σκληρός. 

Συμπερασματικά, η μεγαλύτερη παγίδα στην οποία μπορεί να πέσει ένας δρομέας υγείας είναι το κυνήγι της επίδοσης. Η επίδοση σε έναν τέτοιο δρομέα θα πρέπει να λειτουργεί μόνο ως παρακινητικός παράγοντας και όχι ως έμμονη ιδέα ή αυτοσκοπός. Το ότι κάποιος ξεκίνησε σε μία κάποια ηλικία να τρέχει, ίσως έχασε περιττά κιλά ή έκοψε το κάπνισμα, αφήνοντας πίσω του μία ανθυγιεινή ζωή δεν σημαίνει πως αυτομάτως μετατράπηκε σε έναν πολλά υποσχόμενο αθλητή με υποδομή και προοπτική. Αυτά όσον αφορά έναν δρομέα υγείας, από εκεί και πέρα εάν κάποιος θεωρεί ότι λόγω του νεαρού της ηλικίας του ή κάποιου ταλέντου που πιθανώς διαθέτει, έχει την δυνατότητα να κυνηγήσει επιδόσεις elite αθλητών και να γίνει ένας αξιόλογος δρομέας, μπορεί να το κάνει, πάντα όμως με γνωρίζοντας ότι κάθε μας πράξη έχει και ένα τίμημα.