Page Nav

HIDE

Grid

LIST_STYLE

Classic Header

{fbt_classic_header}

Header Ad

Τιτλοι Ειδησεων:

latest

#PSOFOS: Fake news και τοξικότητα στα Social Media

H αντιμετώπιση των fake news και της τοξικότητας στα Social Media και στο διαδίκτυο ήταν το κεντρικό θέμα της διαδικτυακής εκδήλωσης «#PSOFO...

#PSOFOS: Fake news και τοξικότητα στα Social Media

H αντιμετώπιση των fake news και της τοξικότητας στα Social Media και στο διαδίκτυο ήταν το κεντρικό θέμα της διαδικτυακής εκδήλωσης «#PSOFOS: Fake news και τοξικότητα στα Social Media», που διοργάνωσε το ΚΜΟΠ – Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας την Τρίτη 1 Ιουνίου 2021. Στην εκδήλωση συμμετείχαν επαγγελματίες από τον χώρο των ΜΜΕ, ενώ την παρακολούθησαν περισσότερα από 130 άτομα.

Δες όλη την εκδήλωση εδώ.

Συγκεκριμένα, για τη ρητορική μίσους στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης μίλησε ο αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, Νίκος Παναγιώτου. Ο κ.Παναγιώτου απατώντας στο ερώτημα γιατί η ρητορική μίσους συναντάται κυρίως στα Μέσα κοινωνική δικτύωσης, τόνισε ότι αυτό οφείλεται στη δομή και τα χαρακτηριστικά τους που επιτρέπουν μεγαλύτερη διάδραση με τον χρήστη, μεγαλύτερη εμπλοκή και διάδοση. Ο καθηγητής, τόνισε επίσης τα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις της ρητορικής μίσους, τονίζοντας ότι είναι κάτι που μας αφορά όλους και δεν συνιστά κάτι θεωρητικό αλλά δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα.

Σχετικά με την «on line επικράτηση της συμμορίας του όχλου» μίλησε ο Χρήστος Κιούσης, Γενικός Διευθυντής Marketing και Διευθυντής του Ομίλου ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360 Θεσσαλονίκης. Ο κ. Κιούσης έδωσε βαρύτητα στην ευθύνη και τις επιπτώσεις που κρύβει η ανωνυμία στα social media, τονίζοντας ότι είναι η αρχή του όχλου. Μάλιστα, τόνισε ότι ο ψηφιακός όχλος είναι πολύ πιο επικίνδυνος από τον φυσικό όχλο, αφού ο καθένας μπορεί να κρυφτεί πίσω από ένα ανώνυμο tweet για παράδειγμα, και να μεταφέρει επικίνδυνες ιδέες και απόψεις. Κλείνοντας, ο κ. Κιούσης μοιράστηκε την πρόβλεψη του ότι στο μέλλον τα Μέσα που θα επικρατήσουν θα έχουν εικόνα και όχι κείμενα, γι΄αυτό δεν θα μας απασχολεί το τί γράψαμε αλλά το τί εικόνα ανεβάσαμε.

Η δημοσιογράφος και διδάσκουσα στο Ε-ΜΜΕ ΕΚΠΑ, Σόνια Χαϊμαντά, μίλησε για τα social media τα οποία γίνονται πολλαπλασιαστής του trabalism και των fake news και για το πώς από την αλήθεια της επικοινωνίας φτάνουμε στη μετα-αλήθεια της απεικόνισης. Η κ. Χαϊμαντά τόνισε το διαχωρισμό των ανθρώπων στις μέρες μας, σε φυλές που σχηματίζονται ανάλογα με τα ενδιαφέροντα, τις επιλογές και τις απόψεις τους. Αναφέρθηκε επίσης στον τρόπο με τον οποίο τα fake news διαχέονται μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα και τόνισε ότι η «μητέρα» του tribalism, είναι η πόλωση. Τέλος, υποστήριξε ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος απέναντι στα fake news είναι η απάθεια.

Για το πώς αντιμετωπίζεται η τοξικότητα στα social media μίλησε η δημοσιογράφος και νομικός, Μάιρα Μπάρμπα. Η κ. Μπάρμπα αρχικά επικεντρώθηκε στην διαφοροποίηση ανάμεσα στο «φαίνεσθαι» που δημιουργείται στα social media  και σε αυτό που πραγματικά «είναι», τονίζοντας ότι όλοι μπορεί να γίνουν θύτες ή θύματα. Η τοξικότητα μπορεί να είναι προφανής, μπορεί όμως να είναι και εξαιρετικά ύπουλη ενώ είναι γεγονός ότι κάθε ψευδής είδηση είναι τοξική και επικίνδυνη, είπε χαρακτηριστικά η κ. Μπάρμπα. Τέλος, η δημοσιογράφος τόνισε ότι η αντιμετώπιση της τοξικότητας και των fake news κρύβεται πρωτίστως στην προσωπική ευθύνη ενώ πρόσθεσε ότι πρέπει να ρωτάμε, να ενημερωνόμαστε, να ακούμε τον αντίλογο και την ίδια ώρα οι δημοσιογράφοι και όσοι χρησιμοποιούν τον δημόσιο λόγο, οφείλουν να κάνουν πραγματική έρευνα και όχι στο βωμό της ταχύτητας ή της δημοσιότητας, να λείπει η εξακρίβωση.

Στην εκπαιδευτική πλατφόρμα Youth Myth Busters, η οποία στοχεύει στην αντιμετώπιση των ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο και στην ενδυνάμωση των νέων αναφέρθηκε ο Γιώργος Κουλούρης - Digital Media Manager του ΚΜΟΠ. Συγκεκριμένα, η πλατφόρμα περιλαμβάνει δωρεάν εκπαιδευτικές ενότητες για την αντιμετώπιση των fake news, της ρητορικής μίσους, της προπαγάνδας αλλά και χρήσιμο υλικό για τον ψηφιακό γραμματισμό και την επιρροή των media influencers. Όπως τόνισε ο κ. Κουλούρης: «Μέσα από αυτή τη διαδικασία θέλουμε να κινητοποιήσουμε και να φέρουμε κοντά νέους και νέες, να εκπαιδευτούν πάνω σε αυτά τα κρίσιμα ζητήματα και να συνεργαστούν για την καταπολέμηση των fake news και της τοξικότητας στα social media και στο διαδίκτυο». Στα επόμενα βήματα του έργου είναι η διαδικτυακή καμπάνια καταπολέμησης των ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο μέσα από τη δημιουργία φωτογραφιών και memes που έχουν δημιουργήσει νέοι και νέες από όλη την Ελλάδα.

Τη συζήτηση συντόνισε Παναγιώτης Κακολύρης, Λέκτορας Ψηφιακής Επικοινωνίας & Ευφυών Σχέσεων στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Επικοινωνίας, ο οποίος κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ανέδειξε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η «ψηφιακή δημόσια σφαίρα» υποστηρίζοντας ότι ενώ η αρχική προσδοκία ήταν ότι τα social media θα δημιουργούσαν μια «σύγχρονη – ψηφιακή αθηναϊκή Αγορά» για την προώθηση του δημιουργικού διαλόγου, πολύ συχνά πλέον δημιουργούν την αίσθηση μιας «ψηφιακής ρωμαϊκής Αρένας», καθώς η ψηφιακή τοξικότητα δηλητηριάζει τον δημόσιο διάλογο.

Η εκδήλωση διεξήχθη στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου Youth Myth Busters, το οποίο στοχεύει στην προώθηση της συμμετοχής των νέων στην πολιτική και κοινωνική ζωή μέσα από την καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων, της προπαγάνδας και της χειραγώγησης στο διαδίκτυο. Μάθε  περισσότερα για την εκπαιδευτική πλατφόρμα εδώ: https://bit.ly/3f2sMh3. Το Youth Myth Busters συντονίζεται από το ΚΜΟΠ και υλοποιείται ταυτόχρονα στην Κύπρο, στην Ιταλία, στην Ουγγαρία και στην Τσεχία.

Ακολουθήστε το XanthiNea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της Ξάνθης και όλες τις ειδήσεις.