Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Ξάνθη: Εξιχνίασαν το… «έγκλημα» οι μαθητές στο Γυμνάσιο Σταυρούπολης

Κοινοποίηση

Ξάνθη: Εξιχνίασαν το… «έγκλημα» οι μαθητές στο Γυμνάσιο Σταυρούπολης

Στη διδασκαλία του μαθήματος της Βιολογίας του γυμνασίου επιχειρείται μέσα από τη διαθεματική οργάνωση του περιεχομένου της και τις διερευνητικές διδακτικές προσεγγίσεις της διδασκαλίας της, η απόκτηση ενός ενιαίου συνόλου γνώσεων και δεξιοτήτων, που θα επιτρέψει στον μαθητή να διαμορφώσει μια προσωπική άποψη για τα θέματα της επιστήμης αυτής. 




Μιας επιστήμης που κυριαρχεί στον 21ο αιώνα με τα τρομερά επιτεύγματά της σε τομείς όπως η Γενετική, η Βιοτεχνολογία, η Μοριακή Βιολογία, η Οικολογία, η Βιοχημεία, αλλά και πιο εξειδικευμένους όπως η Βιοαστρονομία, η Νευροβιολογία (τεχνητή νοημοσύνη) και η Βιονική. 

Μιας επιστήμης που ο ένας αιώνας ζωής της την έχει αναδείξει απολύτως απαραίτητη σε πεδία της καθημερινότητας όπως η μελέτη οικοσυστημάτων μέσω της κλιματικής αλλαγής, η βελτίωση μεθόδων καλλιέργειας και παραγωγής τροφίμων, η μελέτη και αντιμετώπιση κληρονομικών παθήσεων αλλά και η εξιχνίαση εγκλημάτων με τεχνικές ανάλυσης DNA.

Η επιλογή ιδιαίτερων και πιο μαθητοκεντρικών και ομαδοσυνεργατικών προσεγγίσεων σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα εκτιμάται από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας ως ένας από τους πιο ενδιαφέροντες στόχους της προσπάθειας απόκτησης νέας γνώσης, που καλλιεργεί όχι μόνο νοητικές δεξιότητες κατά την επεξεργασία πληροφοριακών δεδομένων αλλά οδηγεί και στην ανάπτυξη του συναισθηματικού και ψυχοκινητικού κόσμου του μαθητή και τον κάνει να υιοθετεί αξίες, στάσεις και συμπεριφορές ενός ποιοτικότερου τρόπου ζωής και ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.




Η συγκεκριμένη, λοιπόν, δράση στο αντικείμενο της Βιολογίας, έδωσε την αφορμή στα παιδιά του τμήματος της  Γ τάξης του Γυμνασίου Λ.Τ. Σταυρούπολης Ξάνθης να έρθουν σε επαφή με τον μαγικό κόσμο του DNA, ενός αντικειμένου που κυριαρχεί στην φετινή τους ύλη αλλά και τους δημιουργεί μεγάλες δυσκολίες κατανόησης των εννοιών και δομών που πρέπει να αποκομίσουν. 

Το πεδίο των εφαρμογών  του DNA έρχεται στο προσκήνιο όλο και περισσότερο αλλά ξεφεύγει από τις εμπειρίες των μαθητών και συχνά τους αποθαρρύνει ή και τους μπερδεύει. 

Η διαφορετική προσέγγιση που επιχειρείται από την εμπλοκή των μαθητών και των καθηγητών τους σε ένα παιχνίδι ρόλων μυθιστορηματικού χαρακτήρα (σε πλαίσια Αγκάθα Κρίστι), που έχει όσο το δυνατόν ρεαλιστικότερο σενάριο και αντανακλά σε μεγάλο βαθμό τις πραγματικές συνθήκες των επιστημονικών τεχνικών που εφαρμόζονται στη πράξη, ενθουσίασε και ενέπνευσε παιδιά και καθηγητές σε ένα εξελισσόμενο δρώμενο αρκετών ημερών. 

Έτσι, …σε κάποιο ξενοδοχείο της Σκωτίας μια παρέα ανθρώπων (καθηγητών) βρίσκεται στο επίκεντρο ενός στυγερού εγκλήματος, του οποίου της εξιχνίαση αναλαμβάνουν κάποιες ομάδες ερευνητών (μαθητών) με υπόπτους ορισμένα από τα άτομα του σχολείου τους. Οι δειγματοληψίες γενετικού υλικού από τη σκηνή του εγκλήματος και οι καταθέσεις – ανακρίσεις των υπόπτων, μαζί με τις αναλύσεις DNA των ιδίων, καταφέρνουν να ξετυλίξουν το νήμα της αποκάλυψης του δολοφόνου, τον οποίο κανένας δεν γνώριζε μέχρι την τελευταία στιγμή… 




Η καταπληκτική αυτή εφαρμογή βιωματικών διαδικασιών με επίκεντρο το DNA κατέστη δυνατή από την υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Ξάνθης κ. Πεχτελίδου Αναστασία, η οποία ερεύνησε και προσάρμοσε το παραπάνω παιχνίδι ρόλων – The DNA Detective Game – από το υλικό του Σκωτσέζου βιολόγου και νομικού Kenneth Wallace-Muller. 

To παιχνίδι παρουσιάζεται στην ιστοσελίδα www.scienceinschool.org (Issue 19 : Summer 2011) απ’ όπου η κ. Πεχτελίδου εκτύπωσε και προετοίμασε όλο το έντυπο υλικό (κάρτες υπόπτων, αναλύσεις DNA, φύλλα εργασίας, ερωτήματα και ηθικά διλήμματα γύρω από το πλαίσιο διαχείρισης των προφίλ DNA) την οποία ευχαριστούμε θερμά που μας τα παραχώρησε.

Ορισμένες σκέψεις μαθητών μετά την ολοκλήρωση της παραπάνω δράσης:

… περάσαμε τόσο ωραία! Η δραστηριότητα αυτή μας έκανε να διασκεδάσουμε και να μάθουμε καινούρια πράγματα, αλλά και να μπούμε σε μια διαδικασία προβληματισμού. Μάθαμε νέα πράγματα για τη Βιολογία και το DNA, αλλά παράλληλα ήταν μια ευκαιρία να εξασκήσουμε την ομαδικότητα μας. Πιστεύω ότι θα έπρεπε να κάνουμε κι άλλες τέτοιες δραστηριότητες, ώστε να μας δίνεται η δυνατότητα να μαθαίνουμε πιο εύκολα και με μεγαλύτερο ενδιαφέρον….




… ήταν πολύ ωραία δράση και μας βοήθησε να καταλάβουμε καλύτερα σημαντικά ζητήματα της Βιολογίας. Ήταν μια ωραία ευκαιρία να γνωρίσουμε με λεπτομέρεια θέματα που δεν σχετίζονται με το σχολείο, όπως η εγκληματολογία. Τέλος, πιστεύω πως έφερε πιο κοντά κάποια παιδιά…

… μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα που μας επέτρεψε να αποκτήσουμε ολοκληρωμένη άποψη για το πώς μπορούμε να βρούμε DNA και με ποιον τρόπο να το αξιοποιήσουμε για να λύσουμε δύσκολα μυστήρια. Είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τους συμμαθητές μας και να μάθουμε να συνεργαζόμαστε. Ήταν μια πολύ διασκεδαστική εμπειρία που μας γέμισε συναισθήματα ενθουσιασμού και ανυπομονησίας. Ευχαριστούμε τους καθηγητές μας που μας έφεραν κοντά σε όλο αυτό…

Ακολουθήστε το xanthinea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλα τα τελευταία Νέα της Ξάνθης, καθώς και Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Xanthinea.gr

ΤΑ ΝΕΑ του xanthinea.gr στο Google News ΤΑ ΝΕΑ του xanthinea.gr στο Google News

Διαβάστε Επίσης

Σχετικά αρθρα